Läsvärt ur vår ComAkademi
Idag är det allt viktigare att ha en
tydlig hållbarhetsprofil i kommunikationen. Skälet är enkelt. Tack vare ett nytt
EU-direktiv får hållbarhetsarbetet en central plats i företaget. Resultatet
blir starkare varumärke som utvecklar och gör företaget framgångsrikare.
Men
det krävs ett genomtänkt upplägg av kommunikationen.
Hållbarhet
blir allt viktigare och påverkar allt mer. Ett nytt EU-direktiv infördes 1
januari 2024 där hållbarhet blir en del av årsredovisningen, CSRD (Corporate
Sustainability Reporting Directive). Det gäller större företag som omsätter mer
än 350 Mkr, har en balansomslutning på mer än 175 Mkr och har fler än 250
anställda.
Men
det kommer i praktiken att omfatta nästa alla företag. Det hänger ihop med att
företaget ska redovisa hela hållbarhetspåverkan. Inte bara det som man själv
bidrar till utan också omvärlden, som underleverantörer. De ska rapportera in
sina värden till företaget. Det kallas dubbel väsentlighetsanalys i CSRD. Då
blir hållbarhetsrapporteringen transparent i alla led.
Helhetsgrepp
om hållbarhet
EU tar ett stort grepp om hållbarheten och tar upp påverkan på olika områden:
Guldgruva för att kommunicera hållbarhet
Vad
EU har bestämt i direktivet om CSRD och regelverket kan verka byråkratiskt och
svårfångat, men spelar stor roll och påverkar hur företag
kommunicerar. För de uppgifter som tas fram tillsammans med informationen ska
naturligtvis inte stängas in i en årsredovisning. Detta är intressant för flera
målgrupper som kunder, leverantörer och andra intressenter.
De är
en guldgruva av många goda uppslag hur företaget arbetar med sin hållbarhet och
vad det har bidragit till. Allt som dagligen pågår och på lång sikt förtjänar
att berättas om.
Greenwashing
inte längre möjligt
Hållbarhet
handlar också om trovärdighet. Med EU:s nya regelverk blir hållbarheten både
tydlig och precis. Det kommer inte längre bli möjligt att berätta om hållbarhetsarbetet
i svepande ordalag och tänja på sanningen. Greenwashing eller grönmålning blir
ointressant när uppgifter och annan information blir transparent och officiell.
Och varför inte berätta om det som man har gjort och ska genomföra? Det stärker
trovärdigheten för företagets arbete
att öka omställningen och ta ansvar för vår gemensamma framtid.
Så här fungerar vårt arbetssätt ComWise Fokus
som hjälper ert interna samarbete för att kommunicera era vinster med hållbarhetsarbetet.
Vill du veta mer kring att kommunicera hållbarheten?
Fyll i formuläret eller ring oss så bokar vi ett möte.
Fyll i formuläret eller ring Love
på 0708 744 788 eller Carina 0704 579 573
är en strategisk
kommunikationspartner.
Vi utvecklar våra kunders arbetssätt att kommunicera effektivt, målmedvetet och transparent med metoder och verktyg.
ComWise AB
Frennarps bygata 43,
302 25 Halmstad
info@comwise.se
© ComWise 2024