Läsvärt ur vår ComAkademi
Kommunikationen är lika viktig som andra processer i företaget. Därför måste den också kvalitetssäkras för att undvika problem och misstag som vilken aktivitet som helst.
Har ni ett ledningssystem?
Ett verktyg för att samla information för att ge en översiktlig bild av läget
och kunna fatta välgrundade beslut? Det bidrar till att utveckla företaget och att ni når era mål.
Idag är det ofta
en självklarhet att ha ett system för att styra verksamheten. Få grepp hur de
olika processerna bidrar till att snabbare nå resultat. Ett sätt som ger goda
resultat är att till exempel använda tiden på ett rationellt sätt, minska fel
och bättre hushålla med resurser. Att kvalitetssäkra företagets verksamhet.
Kvalitetssäkra kommunikationen
Gör ni på samma
sätt med kommunikationen? Ofta beskrivs kommunikationen som en stödfunktion
till processerna som dagligen sker i verksamheten. Men det kan skapa problem
eftersom kommunikationen också är en process som måste behandlas på samma sätt
som övriga processer. Kommunikationen
har en betydligt bredare uppgift än att bara vara en stödfunktion och den berör alla delar.
Att kommunicera
ett budskap består av olika delar som hänger ihop, som länkar i en kedja. Varje
del är lika viktig och de olika delarna är beroende av varandra. Från behov, strategi och beslut
till att genomföra aktiviteter, återkoppla och utveckla. Det är så som
kommunikationsprocessen ser ut och är uppbyggd som andra processer. Därför
behöver den också kvalitetssäkras.
Hur
kvalitetssäkrar man kommunikationen?
Börja med själva kommunikationsprocessen. Den startar i ett behov och syfte och
tar slut när kommunikationen är genomförd med en viktig poäng. Att återkoppla resultatet
i ett lärande flöde.
Varje dag sker en
mängd olika kommunikationsaktiviteter. Man måste bedöma risker och riskhantera, man ska planera ett besök hos en kund, en familjedag ska läggas upp och man ska gå genom hur
onboardingen fungerade när två nya har anställts. Och så ska man bevaka flödet
i digitala kanaler och bemöta kommentarer.
För att hantera
dessa, och andra uppgifter med kommunikationen i vardagen behövs en tydlig arbetsgång och struktur. Därför måste
aktiviteterna i första hand listas, vilka har man? Därefter ska de dokumenteras
för att man ska kunna förstå hur de fungerar och vad som behöver förbättras.
Därför behöver
även kommunikationen säkras
Varför ska man
kvalitetssäkra kommunikationen? Av samma skäl som andra processer. Inte bara
för att minska fel och hitta förbättringar. Det finns ett annat bra skäl. Man
behöver säkerställa vem eller vilka som tar över när den utsedda är på
semester, är sjuk eller ska sluta. Om inte överlämningen sker så kommer kvaliteten
inte att säkras. Genomförandet blir inte så som man förväntar sig och kommunikationskedjan
brister.
Så här fungerar vårt arbetssätt ComWise Flöde
ett stöd när ni ska kvalitetssäkra er kommunikation.
Fyll i formuläret eller ring Love
på 0708 744 788 eller Carina 0704 579 573
är en strategisk
kommunikationspartner.
Vi utvecklar våra kunders arbetssätt att kommunicera effektivt, målmedvetet och transparent med metoder och verktyg.
ComWise AB
Frennarps bygata 43,
302 25 Halmstad
info@comwise.se
© ComWise 2024