Läsvärt ur vår ComAkademi
Ett företag eller en organisation har fler målgrupper än kunder. Alla
har sitt värde.
Därför är det viktigt att få grepp om alla och inte bara
marknaden.
Kunder har en
särställning. Det är rätt självklart eftersom de ser till att intäkter kommer
in och att allt
går runt. Men det finns fler målgrupper än kunder. Utan
medarbetare blir det ingen verksamhet. Ingen som betalar ut lön, ingen som
sköter IT-systemet, ingen som tar hand om hållbarhetsarbetet. Utan skolor kan
man inte rekrytera kvalificerad personal i framtiden. Och utan styrelse eller ägare inget företag.
Se till
alla målgrupperna
Därför är det
viktigt att företaget eller organisationen har goda relationer till sina
målgrupper,
eller intressenter. De vanligaste är:
Ägare
Investerare
Media
Kunder
Medarbetare
Leverantörer
Arbetssökande
Myndigheter
Skolor
Intresseorganisationer
Närboende
Banker
Vilken
roll spelar kommunikationen med målgrupperna?
En mycket stor roll. Kommunikation är ett verktyg för att skapa nya relationer med målgrupperna och
hålla kvar de inarbetade. Om man inte kommunicerar så kommer intresset att svalna.
Därför är det så viktigt att förstå
vilken påverkan som målgrupperna faktiskt
har på verksamheten.
Behovet av
gemensam förståelse
Att känna
sina målgrupper och deras behov är alltså mycket betydelsefullt. Framför allt vilket
värde de tillför. Därför är det en god idé att ställa frågan: Varför är denna målgrupp
bra för oss? Svaren kommer att skilja sig eftersom relationen kan betyda olika
saker för medarbetare på olika avdelningar. Men för att
kunna få en produktiv och målinriktad kommunikation behövs en samsyn.
Olika
kommunikationsbehov
Det är rätt
stor skillnad på hur kommunikationen fungerar till de olika målgrupperna. Det beror på att relationen
har olika syfte som styr kommunikationen. Varje målgrupp har sitt sätt att
kommunicera, har olika budskap, mötesplatser och kanaler och sker på olika tider
under året. Därför är det en god idé att ta fram hur detta
ska gå till,
strategiskt och operativt så att man inte riskerar missa en målgrupp.
Starta med
att samarbeta
Hur ska man bygga
en bra kommunikation till målgrupperna? Börja internt och få igång ett internt
samarbete för att ventilera olika uppfattningar för att vaska fram en konsensus
om målgruppernas
betydelse. Det blir en bra utgångspunkt för att anpassa
kommunikationen till olika målgrupper.
Så här fungerar vårt arbetssätt ComWise Fokus
som bygger en bra intern samverkan kring hela kommunikationen.
Fyll i formuläret eller ring Love
på 0708 744 788 eller Carina 0704 579 573
är en strategisk
kommunikationspartner.
Vi utvecklar våra kunders arbetssätt att kommunicera effektivt, målmedvetet och transparent med metoder och verktyg.
ComWise AB
Frennarps bygata 43,
302 25 Halmstad
info@comwise.se
© ComWise 2024